ExxonMobil: Lysspillet

Oppgave

Lage en engasjerende og morsom aktivitet, en “snakkis”, til ExxonMobils stand på ONS 2012. ExxonMobil er opptatt av at unge blir engasjert i realfag, og så muligheten for å kombinere ONS-behovet med en nyttig gave – slik at spillet ikke bare levde 5 dager på en oljemesse. ExxonMobil kontaktet Vitenfabrikken som ønsket seg: “noe analogt, fysisk og kunnskapsbyggende”.

Vitenfabrikken i Sandnes er et moderne og ledende norsk vitensenter, der publikum blir oppfordret til å delta og å utforske gjennom interaktive formidlingsmetoder. Lek, konkurranse og stor wow-faktor står sentralt.

Oppgaven var dermed todelt: Vise ONS-deltakerne at ExxonMobil er et innovativt selskap. Motivere barn og unge til å ta utdanning innen matte og fysikk – og en gang kanskje ende opp som ingeniør i et av verdens største energiselskap.

Konsept

Ideen var å utvikle et tilsynelatende enkelt spill som var basert på komplisert matte og fysikk, nærmere bestemt refleksjonslære.

Bordet ble laget som et fussball-bord for å senke terskelen for bruk. Lysspillet handlet om å føre laserstrålen via speil og prismer for til slutt å treffe målet på motstanderens side. Motstander kan legge inn hindringer og blokkeringer med sin laserstråle.

Spillet skapte en snakkis på ExxonMobil-standen – lange køer og mye nysgjerrighet. I etterkant er det blitt den attraksjonen Vitenfabrikken og ExxonMobil håpet på. For ExxonMobil er lysspillet blitt subtil reklame, en annerledes måte å henvende seg til unge talenter på.

Takk til Vitenfabrikken, Inventas, Konecranes, Treprosjekt og Johan Nygaard.