Lervig Aktiebryggeri: Johnny Low

Oppgave

Utvikle design for det aller første lettølet fra Lervig Aktiebryggeri, og Norges første IPA lettøl. Kunden ønsket at flasken skulle skille seg fra mengden i butikkhyllene, samtidig som man umiddelbart skulle se slektskapet til de etablerte kvalitetsølene Hoppy Joe, Lucky Jack og Betty Brown fra Lervig.

Konsept

Designet tar utgangspunkt i gamle iddiser, kjent fra den lokale hermetikkindustriens storhetstid. Med utgangspunkt i navnet skapte vi en ny karakter, en ny øl-personlighet, Johnny Low. Lettølet er et India Pale Ale inspirert øl. Designet illustrerer den lave alkoholprosenten (det lette) gjennom en ung matros i maritime omgivelser. Johnny Low er den yngre versjonen av Lucky Jack (Et øl i samme Lervig serie, der vi portretterer en gammel sjømann på etiketten). Den lysegrønne fargen skulle skape oppmerksomhet i butikk, samt underbygge smaken av humle og friskheten i ølet. Etterspørselen tømte bryggeriet for Johnny Low i løpet av få uker.