Oljedirektoratet og olje- og energidepartementet: Stand

Oppgaven

Utvikle idé og design på den såkalte myndighetsstanden på ONS 2014, der Oljedirektoratet og Olje- og energidepartementet presenteres under én logo: Riksløven.

Konsept

OD sitter på en unik samling historiske steiner – kjerner og borekaks fra alle leteboringer på norsk sokkel. Konseptet løfter fram kjerneprøvene som helter. Steinene er «Core Values», kjerneverdier både i konkret og overført betydning. Konseptet fikk følge av et symbol: En borekrone som spiller på lag med kongekronen i riksvåpenet. Dermed understrekes avsenderens ærverdige posisjon som forvalter av nasjonens verdier.

Vi valgte 9 steiner/kjerneprøver fra brønner som har hatt stor betydning for oljenasjonen. Standen ble innredet som et galleri der steinene ble plassert i montre, lyssatt og presentert på sobert vis – med ærbødig respekt overfor kunnskapen som ligger bak ressursforvaltningen og det store ansvaret som ivaretas av OD og OED.

Vi ønsket at standen skulle gi følelsen av å komme inn i ett flott galleri eller en fornem og luksuriøs butikk. Eksklusiv tapet, avstemt fargepalett, utsøkt parkett og gullfolierte trykksaker… I det hele tatt – et andektig pusterom fra virvaret på oljemessen.

Tanken var at standen skulle skille seg ut på ONS, både visuelt og tematisk, og pirre stolthetsfølelsen til alle som jobber i bransjen.

Standen kom på shortlist (topp ti) til beste stand på ONS 2014.