ONS

Oppgave

Utvikle og designe ny nettside for Offshore Northern Seas (ONS), en stiftelse som arrangerer to av verdens store messer for olje- og energibransjen: ONS og ONS Norway.

Konsept

ONS har visjonen «Creating the energy meeting place», og ønsker å fremstå som en fremtidsrettet og skikkelig organisasjon. De nye nettsidene skulle gjenspeile dette. Vi gjennomførte en innholdsanalyse av eksisterende nettsted sammen med ONS, og vi definerte tydelige målgrupper og kommunikasjons- og brukerbehov.

Den viktigste føringen for utformingen av brukeropplevelsen var at nettsidene skulle være et verktøy for brukerne. Behovene endres flere ganger i løpet av et messeår – hvordan kan nettsidene tilpasses det? Høyt fokus på synlighet for de til enhver tid viktigste oppgavene, gjorde at vi landet på et konkret design som gjør det enkelt for webredaktøren å prioritere innhold og oppgavene tydelige for brukeren.

Hovednavigasjonen lar brukeren finne frem til de viktigste innholdsområdene og «Quick links» gir hyppige gjester kort vei til typiske oppgaver. Brorparten av siden består av et fleksibelt rutenett hvor webredaktørene organiserer de til enhver tid viktigste oppgavene. Med tre mulige feltstørrelser har redaktørene full kontroll over prioritering og vekting av budskap. Stikkord for designet er: rent, inviterende, fleksibelt, tidløst og gjenkjennelig. Løsningen er responsiv og brukeren blir tatt godt vare på alle flater.