Stavanger kommune: Restevenn

Oppgave

Restevenn er en kampanje som skal inspirere innbyggere på Nord-Jæren og i Ryfylke til å kaste mindre mat. Restevenn drives av Stavanger kommune i samarbeid med de andre kommunene på Nord-Jæren og i Ryfylke, samt de interkommunale renovasjonsselskapene IVAR IKS og RYMI IKS.

Konsept

Restevenns fargepalett er inspirert av modningsprosessen til en banan, den ultimate reste-råvaren som kan brukes i alle sine livsfaser! Bananen går fra grønn via gul til brun, og har ulike bruksområder alt etter modenhet. Banan-gradienten har dermed satt tonen for den grafiske profilen til Restevenn. Logoens organiske hjerteform speiler kjærlighetsbudskapet: Omsorg for matrestene, og det sosiale aspektet i å dele restene med andre.

En restevenn har respekt for råvarer og matrester, bidrar til å redusere matsvinn og har et uanstrengt forhold til best-før-datoen. Restevenn-konseptet skal ikke være formanende, men gi råd med glimt i øyet.

Nettsiden gir tips om innkjøp, oppbevaring og smart bruk av matvarer.

Restevenn-konseptet gir råd med glimt i øyet. Selv om kommunene står bak, er nettsiden «ukommunal» i uttrykket. Inngangene er lekne, uventede og underholdende, og bruker språklige virkemidler som humor, ordspill og allitterasjon.