SB1 SR-Bank: Kampanje

Oppgave

Utvikle en kampanje for SpareBank 1 SR-Bank sin Mobilbank app. Skaffe nye brukere av Mobilbank. I tillegg øke bankens synlighet i det digitale og fysiske byrommet, og skape positive vibber rundt banken. Bakgrunn: Banken var markedsleder i hjemregionen, men ble ikke lengre lagt merke til. Folk var så vant til å se bankens kommunikasjon at de var blitt blinde og døve for den.

Konsept

Konseptet ble bygget rundt en idé om å knytte Mobilbank-appen til sommerferien. Vi hentet reisemålene hit for å vise at du kan ta med deg banken dit. Fem ordinære busskur ble forvandlet til potensielle feriedestinasjoner verden rundt: Mexico, Kina, India, Afrika og Syden. De fikk navn etter busskurets rutenavn: Klubbgaten ble til Clubgata Syden. Busstoppet Løveapoteket ble Løveapoteket Afrika.
Samtidig lanserte vi en konkurranse i sosiale medier: “Vinn 10 000 kroner til #mobilbankferie”. Skurene var designet slik at folk kunne ta bildet under en Sombrero, ved en afrikansk maske, ved en kinesisk drage, i et indisk stoffparadis eller ved et neonsydenskilt. Det fysiske rommet ble brukt for bidra til å skape en snakkis i den digitale sfæren. Ved å legge kampanjen rett før ferien traff vi en nerve hos et stort og ferielengtende publikum. Kampanjen bidro til å skape liv både i det fysiske byrommet og i digitale medier. 5300 kunder lastet ned appen. Flere enn kundens eget hårete mål.