SR-Bank: Pangsjon

Oppgave

Lage en DM om pensjonssparing for regionens nummer én bank SpareBank 1 SR-Bank. Kommunikasjonen skulle treffe målgruppen unge voksne på en måte som skapte nysgjerrighet rundt – og ufarliggjorde – et kjedelig, litt stress tema.

Konsept

DM-en ble delt ut til bankens kunder under 50 pensjonsseminarer som ble arrangert i forbindelse med bankens 175-årsjubileum. Dette var en fin anledning for en erfaren bank til å snakke med sine kunder om hvordan de kan leve et godt liv, livet ut. Markedsanalyser viser at årsaken til at mange ikke sparer til egen pensjon er at de synes temaet er såpass pes å forholde seg at de lukker øyne og ører bare de ser eller hører ordet pensjon. Vi tok oss derfor litt friheter med ordet pensjon, og renamet det til ”pangsjon”. Nyordet er også en fonetisk transkripsjon av uttalelsen av pensjon på stavangersk. Når en forstår hvor tidlig og ikke minst hvor mye en må spare for å sikre seg en god alderdom, får mange et sjokk. Design og tekst spiller på dette. Samtidig signaliserer ordet pangsjon – rent utseendemessig – et smell, som gir DM-en en visuell stoppeffekt. Den øvrige teksten er humørfylt og spiller på unge voksnes småkompliserte forhold til gamle folk og til det å bli gammel selv. Lukten og smaken av kamferdropsene som lå ved, ble brukt som en ironisk overgang til budskapet om at livet som supersenior kan by på så mye mer, om man bare planlegger (og sparer) litt.