Stavanger Aftenblad: Heller presis enn sånn cirka

Oppgave

Aftenbladet ønsket å doble antall abonnenter under 40 år. Målgruppen var ikke-abonnenter som har surfet gratis på nettsidene fram til nå. Dagens mediebilde er mer komplisert enn før, da unge brukere i stor grad skaffer seg nyhetsoversikt gjennom vennespredning i sosiale medier. Vi skulle gi målgruppen en god grunn til å preferere Aftenbladet som nyhetskilde.

Konsept

Sosiale medier er uforpliktende og ofte upresise, og for de store løssalgsavisene er Rogaland langt borte. Dekningen av hva som skjer der rogalendingene bor er mangelfull og upresis. Ingen kjenner Rogaland som Aftenbladet. Denne posisjonen ønske vi å befeste. Aftenbladet er den største og beste leverandøren av nyheter, meninger og underholdning i sitt kjerneområde. I sum: Aftenbladet er presise der konkurrentene er sånn cirka. Skal du ha ett abonnement, skal du ha Aftenbladet.

Vi fotograferte unge mennesker med T-skjortebudskap som eksemplifiserte den konseptuelle overbygningen. Titlene på T-skjortene spenner fra det lokale til det helt store, og dekker dessuten noen av stoffområdene målgruppene er spesielt opptatt av.