Stavanger Aftenblad: Kampanje nye Aftenbladet

Oppgave

Mediehuset Stavanger Aftenblad går fra å være gratis på nettet til å ta betalt for deler av stoffet. Samtidig utvides totaltilbudet på innholdssiden. Målet var å vise at Aftenbladet blir bedre – og at abonnentene får mye mer enn før for samme pris. De ønsket å beholde eksisterende lesere, få dem til å bruke de digitale flatene, samt få rene digitale brukere til å velge Aftenbladet.no. Ingen kjenner Rogaland som Aftenbladet. Denne posisjonen måtte befestes, da NRK, VG og sosiale medier er blitt tøffe konkurrenter.

Konsept

Ved å introdusere A+ understreket vi at Aftenbladet nå er mye mer. Det visuelle språket understreket noen av Aftenbladets viktige stoffområder: En A+ kledd i gress symboliserer sportsdelen, en A+ utskåret fra metallplate fylt med olje representerer energibransjen osv. De visuelle A-ene var utformet i Aftenbladets unike typografi. Det gamle sloganet “Nyttig hver dag” ble oppdatert og relansert i utgaven ”Nyttig hvert sekund”. Som abonnent er du alltid oppdatert!