Stavanger konserthus: Stolkampanje

Oppgave

Nye Stavanger konserthus ble delfinansiert med 120 millioner kroner fra private bidragsytere, og procontra fikk være delaktig i innsamlingsaksjonen over flere år. Stolkampanjen har vært et av virkemidlene: Bedrifter og privatpersoner ble oppfordret til å “adoptere” en av stolene i orkestersalen. For 15 000 kroner fikk man navnet sitt på stolryggen og i foajéen.

Idé

Et begrenset antall stoler er til salgs, og dette er en ”once in a lifetime opportunity”. For å understreke denne eksklusiviteten, hentet vi virkemidler fra kunstens verden, nemlig røde klistremerker à la de som brukes på en vernissage. Salkartet med røde lapper ble trykket på aluminium og satt opp i det gamle konserthuset i Bjergsted, sammen med en reell stol folk kunne prøvesitte. Interessenter kunne få rødt klistremerke i billettluken og klistre dette på ønsket sete. I tillegg ble det trykket opp foldere etter samme prinsipp, og helsides annonser sto i Stavanger Aftenblad.