Fem sølv, to bronse og to diplomer i Sterk Reklame 2019

Under den årlige Sterk Reklame-konkurransen vises det beste av det beste innen reklame og design fra Stavanger-regionen frem. Årets prisutdeling kastet lys over utrolig mange flotte jobber, som fikk fortjent heder og ære.

Gratulerer til alle vinnerne! procontra tok hjem i alt ni utmerkelser:

I kategorien «Grafisk design, identitet» fikk vi sølv for det grafiske universet som ble utviklet for Vår Energi, i anledning selskapets lansering i desember 2018. Bidraget viser at nykommeren Vår Energi er et friskt og fargerikt pust som skiller seg ut i en etablert næring. Vi har lekt oss med former, farger, symboler og typografi som skal gjenspeile vekst, optimisme og energi – alt det flotte vi assosierer med våren og en ny start. Takk til illustratør Daniel Brokstad for godt samarbeid.

Lanseringskampanjen for Vår Energi – hvor det grafiske universet beskrevet over endelig ble satt til livs – fikk sølv i kategorien «Kampanje». Bidraget synliggjorde det nye selskapet, og presenterte dets ambisjoner, tro og satsing på norsk kontinentalsokkel. Takk til illustratør Daniel Brokstad og Grensesnitt for godt samarbeid.

Profilen vi laget for Sølvberget og Kapittel-festivalen 2019 stakk av med sølv i kategorien «Grafisk design, print», for festivalprogrammet. Temaet for årets festival var «kropp» – menneskets syn på kropp gjennom tidene og kroppsdel versus helhet. Vi tok utgangspunkt i en naturlig kvinnekropp i klassisk krokipositur og lot oss inspirere av å se kroppsdeler som frittstående byggeklosser – som til sammen utgjør hele kroppen. For Kapittel-profilen fikk vi også et diplom i kategorien «Grafisk design, identitet».

Det grafiske konseptet vi utviklet for Sølvberget og Nordisk barnebokkonferanse 2019 (NBBK) fikk sølv i kategorien «Åpen klasse». Temaet for årets konferanse var «Hvor går grensen?», hvor foredragene omhandlet både fysiske og moralske grenser sett opp mot barnelitteratur. Her ønsket vi å skape noe som fikk deltakerne til å reflektere over sine egne grenser, og resultatet ble et par sosiale eksperimenter i det vi døpte for «grenseland». Vi lekte oss blant annet med ulike fargekoder på festivalpassene, hvor noen fikk rosa pass, andre gule og noen blå – uten en forklaring på hvorfor. Hensikten å skape en falsk følelse av tilhørighet blant deltakerne. Sammen med passet fikk alle også et handlenett hvor det var satt opp flere motsetninger som er typiske «bokser» samfunnet legger opp til (f.eks. ekstrovert eller introvert, optimistisk eller pessimistisk), hvor deltakerne skulle krysse av hvor de befant seg mellom disse motsetningene. Her endte vi opp med hundretalls unike utgaver av personlighetsgrenser.

Sølv fikk også den nye nettsiden vi utviklet for Stavanger Parkering, i kategorien «Grafisk design, digitale flater». Nettsiden er gjort intuitiv og enkel for alle, og det å vise hvor det finnes parkeringsplasser er gjort til det viktigste på siden. Vi valgte å tegne p-anleggene fra et isometrisk perspektiv, hvor de som besøker nettsiden nærmest får følelsen av å sitte i en luftballong og se nedover mot byen. Inngangen på siden er det tegnede kartet, mens illustrasjonsstilen definerer looken ellers. Vi har bevisst brukt en leken strek for skape begeistring rundt et parkeringsselskap. Takk til illustratør Berit Sømme og Grensesnitt for godt samarbeid.

Vi fikk bronse for to ulike jobber laget for Stavanger Aftenblad. «Tipsholdeplassen» i kategorien «Utendørs, omgivelser, stunt, event» og «Vi tar debatten» i kategorien «Sosiale medier». «Tipsholdeplassen» var en del av en større kampanje for Aftenbladet, som hadde mål om å få inn flere tips til avisa, gjennom å vise viktigheten av innbyggerinvolvering. Vi ville vise at avisa er et produkt som avisas ansatte og innbyggerne lager sammen. Vi tapetserte et helt busskur midt i Stavanger sentrum, hvor alle sidene fikk egne budskap knyttet opp mot tipsing – noe gikk på hvordan folk kan tipse, noe var oppsummeringer av faktiske artikler som oppsto gjennom tips fra innbyggere og noe var litt lettere i tonen med «generelt gode tips i livet». Vi hang også opp en gammel tipstelefon og postkasse som gimmicks, med fakta om hvor mange tips Aftenbladet får inn via telefon og epost. Takk til JCDecaux Innovate for godt samarbeid.

«Vi tar debatten» var en serie av filmer til sosiale medier, med Vegar Hoel i hovedrollen. Utgangspunktet for ideen var kommentarfeltene og alle de sterke meningene som kommer frem der. Kommentarer fra saker med sterkest engasjement det siste halve året ble utgangspunkt for manus. Resultatet ble en morsom hyllest til kommentarfeltet og det lokale engasjementet – samtidig som avisa fikk gitt nettrollene et lite stikk. Filmene gikk viralt, ble en snakkis og en stor suksess i sosiale medier lokalt og langt utenfor regionens grenser. Takk til Vinterfilm for godt samarbeid.

Det siste diplomet i prissrekka fikk vi for standen «Region Park» til Nordic Edge 2019. Dette var en felles stand for åtte kommuner: Sandnes kommune, Stavanger kommune, Gjesdal kommune, Randaberg kommune, Time kommune, Sola kommune, Hå kommune og Klepp kommune. Målet var å vise at kommunene er gode og løsningsorienterte samarbeidspartnere med fokus på smarte og grønne løsninger. Standen ble et analogt pust i bakken, i kontrast til alt det digitale som ellers preger denne messen. Resultatet ble en luftig, grønn og urban park – Region Park – der man kunne sitte rett på gresset og ta en pause. Hovedattraksjonen var en rutsjebane i hjertet av parken, hvor alle fikk muligheten til å være litt lekne. Takk til Bodoni, Helge Steinnes og Bjarne Frank Wathne for godt samarbeid.

Vi vil også få rette en stor takk til kundene våre, som våger å satse – uten dere blir det ingen sterk reklame.