Sparebank 1 SR-Bank: Bank overalt

Oppgave

Undersøkelser viser at SpareBank 1 SR-Bank sine mest fornøyde kunder er de som benytter mobilbank-appen flittigst. Oppgaven var å kreere en kampanje som traff og overbeviste ”late adoptors” blant kundene til å laste ned mobilbank-appen, for slik å avle enda flere, enda mer fornøyde bankkunder. Kampanjen skulle også skape begeistring rundt merkevaren SpareBank 1 SR-Bank.

Konsept

Vi bygget konseptet rundt budskapet ”Bank overalt med mobilbank”. Dette for å kommunisere tydelig og lettfattelig at banken i dag er med deg overalt (der det er nettdekning). En variant av den digitale geotaggen, kjent fra google, ble laget fysisk og plassert ut overalt der folk ferdes. Sentrumsnære busskur ble gjort om til andre steder forbundet med ferie og fri; tivoli, utedass, surfeskur, campingvogn og russebil. I noen av skurene arrangerte vi stunt som skapte forundring og fornøyelse blant publikum. Geriljastuntene ble filmet og spredd på TV, kino og nett. En konkurranse der publikum ble bedt om å dele sitt personlige favorittbankested skapte engasjement. Premiene var quirky reisemål og bidro til å drive hjem budskapet om at man kan banke overalt med mobilbank. Hashtaggen #detteerenbank sørget for viral spredning av kampanjen.

Resultat av den 5 uker lange kampanjen: 5500 nye kunder lastet ned mobilbank-appen. Bruken av appen eksploderte blant bankens kunder. Banken opplevde 50 % økning i antall henvendelser fra publikum som ønsket å bli kunde.

Se de andre stuntene her:

Utedass
Surfeskur