Stavanger Aftenblad: Takk for engasjementet

Oppgave

Stavanger Aftenblad fikk mange nye abonnenter i 2017, og på slutten av året ønsket de å styrke merkevaren, bygge relasjon med leserne – og få nykomlingene til å fortsette å abonnere. Samtidig ville de skape engasjement og få fram at Aftenbladet er best på lokaljournalistikk.

Konsept

Aftenbladet skriver om det folk er opptatt av. Det vises godt igjen i kommentarfeltet, både på Facebook og under artiklene på aftenbladet.no. I kampanjen valgte vi å ta tak i lokale saker som leserne var spesielt opptatt av i 2017: Piggdekkgebyr, busser over Domkirkeplassen, Oilers, bompengeringen og trollpikken. Vi plukket kommentarer fra kommentarfeltet og konstruerte åtte ulike karakterer, som ble levendegjort av skuespilleren Vegar Hoel. Resultatet ble en hyllest til kommentarfeltet og det lokale engasjementet.

Filmene gikk viralt, ble en snakkis og en stor suksess i sosiale medier lokalt og langt utenfor regionens grenser.