Stavanger kommune: Stavanger72 beredskapskampanje

Oppgave

Beredskapskampanje for Stavanger kommune.
Målet var å forberede den friske delen av befolkningen på å ta vare på seg selv og sine i 72 timer, dersom en krise skulle inntreffe.

Konsept

Filmen er en del av en kampanje for å skape oppmerksomhet rundt egenberedskap. Temaet i seg selv er ganske tungt, og vi tenkte at en emosjonell og stemningsfull film ville være en effektiv og engasjerende måte å nå ut med budskapet på. Filmen ble vist i sosiale medier og på kino. Manus ble utviklet i samarbeid med krisefilm-ekspert Kristoffer Joner. Filmen starter i det som ser ut som en eldre hytte. Fyr i peisen, stearinlys og stormkjøkken. Ute blåser det kraftig og man hører smell og uling. Det viser seg etter hvert at vi egentlig befinner oss midt i Stavanger, og at familien i filmen er i egenberedskap. Vi spiller på det primitive hyttelivet for å gjøre et ubehagelig tema litt mer ufarlig, ved å vise at det faktisk ikke skal så mye til å være forberedt. Klarer du hytteliv i 72 timer, er du godt på vei.